pe 4.10.2024 Muokattu ti 8.10.2024 10:58

Länsi-Uudenmaan PS: Ryhmärahaa tulisi leikata voimakkaammin

Perussuomalaisten Länsi-Uudenmaan aluevaltuustoryhmä

Tiedote

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto päätti tiistaina 1.10.2024 muuttaa hallintosääntöä. Päätöstä edelsivät valtuustoryhmien väliset useat neuvottelut.

Perussuomalaiset jäivät pois tästä valtuuston enemmistön aikaansaamasta sovusta.

Hallintosääntöä päivitettäessä olisi ollut hyvä hetki karsia hallintokuluja ja käyttää rajalliset taloudelliset resurssit alueen asukkaiden palveluihin, mutta tähän eivät alueen poliitikot pystyneet. Perussuomalaistenkaan esittämillä muutoksilla ei olisi saatu budjettivajetta nollille, mutta Perussuomalaiset katsoivat, että luottamushenkilöiden olisi tullut näyttää selkeämmin esimerkkiä siinä, että hallintokuluista voidaan säästää, kun kaikesta muustakin joudutaan säästämään.

Hallintokuluista säästäminen jäi valtuuston enemmistön päätöksellä kosmeettiseksi näpertelyksi. Me olemme nähneet hyvinvointialueen olemassaolon aikana, että luottamushenkilötkin tekevät osin turhaa työtä. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella muun muassa on lautakuntia, joiden olemassaolo ei ole lakisääteistä eikä niissä tehdä mitään varsinaisia päätöksiä. Perussuomalaiset olisivat lakkauttaneet nämä lautakunnat, joita ovat:

• palvelut ja resurssit -lautakunta
  • tulevaisuus- ja kehittämislautakunta
  • valmius- ja

Myös lakisääteisen muutoksenhaun tehtävät olisi voitu siirtää nykyisestä yksilöasiain jaostosta siten, että ne hoituvat vähäisemmällä byrokratialla.

Perussuomalaiset ovat valtuustokauden kaikissa talousarvioneuvotteluissa yrittäneet leikata ryhmärahaa, jota maksetaan 6000 euroa vuodessa jokaista valtuutettua kohden. Katsomme sen olevan pelkkää piilopuoluetukea. Muiden puolueiden valtuustoryhmät eivät ole halunneet kuunnella. Nyt muut kuuntelivat ja ryhmärahaa lasketaan 500 eurolla. Tämä ei meidän mielestämme ole kuitenkaan sellainen luottamushenkilöiden toteuttama säästötoimenpide, jota voisi pitää minkäänlaisena vakavasti otettavana esimerkkinä.

Perussuomalaiset siis yrittivät osoittaa alueen asukkaille, että luottamushenkilöt pystyvät karsimaan omiakin kuluja talouden tiukassa tilanteessa, mutta muiden ryhmien päätöksellä säästötoimenpiteet hallintokuluista jäivät niin vähäisiksi, että nyt tehtyjä toimenpiteitä voi kutsua vain näytökseksi vailla todellista muutosta.

Ari Ampuja
aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja ari.ampuja@outlook.com