ke 18.9.2024 Muokattu ke 18.9.2024 12:17

Espoon PS:t puolustavat autoilijoiden Espoota

16.9.2024

Espoon kaupunginvaltuusto päätti maanantaina 16.9. äänin 49-26 avata Vanhan Lillhemtintien kaksisuuntaiselle ajoneuvoliikenteelle. Perussuomalaisten valtuustoryhmä tuki tien avaamista niin kaupunkisuunnittelulautakunnassa kuin kaupunginhallituksessakin, ja äänesti nyt yksimielisesti sen puolesta valtuuston käsittelyssä. Perussuomalaisten toivomuksesta selvitetään myös mahdollisuudet avata tie ajoneuvoliikenteelle välittömästi.

Henttaan pientaloalueen tärkeän ajoneuvoyhteyden avaaminen sai sinettinsä, kun Espoon valtuusto hyväksyi asemakaavamuutoksen, joka mahdollistaa Vanhan Lillhemtintien avaamisen kaksisuuntaiselle ajoneuvoliikenteelle. Kaavamuutoksen valmistelu käynnistyi kaupunginhallituksen kehotuksesta joulukuussa 2022.

Perussuomalaisten näkemyksen mukaan Vanhan Lillhemtintien avaaminen parantaa merkittävästi Henttaan pientaloalueen asukkaiden arjen sujuvuutta, kun heidän autoyhteytensä etenkin Olarin ja Matinkylän palvelujen suuntaan kehittyvät nopeammiksi ja turvallisemmiksi.

“Vanhan Lillhemtintien läpiajon avaaminen on tärkeä autoilumyönteinen päätös, joita Espoossa tehdään nykyisin aivan liian harvoin. Meidän on pidettävä huolta siitä, että autoilevien pientaloasukkaiden ja lapsiperheiden arki kaupungissamme on mahdollisimman sujuvaa. Tämä on Perussuomalaisen liikennepolitiikan kovaa ydintä.”, sanoo Perussuomalaisten Espoon valtuustoryhmän puheenjohtaja Hannu Järvinen.

Perussuomalaisten valtuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen Teemu Lahtinen teki valtuuston kokouksessa myös toivomuksen siitä, että kaupunki selvittää mahdollisuudet avata Vanha Lillhemtintie kaksisuuntaiselle liikenteelle välittömästi. Valtuusto hyväksyi toivomuksen äänin 40-30 viiden valtuutetun äänestäessä tyhjää. “Tien avaaminen on kiinni vain siirrettävien ajoesteiden ja hiekkakasan sekä kieltomerkkien poistamisesta. Siksi se on syytä tehdä välittömästi. Jos hallinto-oikeus sitten jostakin syystä vielä toimeenpanon keskeyttäisi tai jopa avaamisen kieltäisi, tie on helppo sulkea uudelleen”, Lahtinen sanoo.

Liikennettä arvioitava hyötyjen mukaan

Vanhan Lillhemtintien kaavamuutoksen lisäksi Espoon valtuusto käsitteli maanantain kokouksessa vastauksen Perussuomalaisten kaupunginvaltuutettu Ari Ampujan valtuustoaloitteeseen, jossa peräänkuulutettiin hyötyjen noteeraamista eri kulkumuotoja arvioitaessa.

Espoossa on tähän asti pyritty tukemaan kulkumuotoja, joiden “haitat ovat ajoneuvoliikennettä pienemmät”. Ampujan aloite kyseenalaistaa tämän ajattelutavan ja kehottaa mieluummin arvioimaan eri liikennemuotojen hyötyjä niiden käyttäjien näkökulmasta. “Espoolaiset ajavat henkilöautolla, koska heillä ja heidän perheillään on liikkumis- ja kuljetustarpeita, joita ei voi täyttää kävellen, polkupyörällä tai joukkoliikenteellä. Henkilöauton ylivoimaiset hyödyt on syytä pitää aina mielessä, kun arvioidaan eri kulkumuotojen merkitystä Espoossa.”, Ampuja toteaa.

Hannu Järvinen, valtuustoryhmän puheenjohtaja
hannu.jarvinen@gmail.com